söndag 22 juni 2014

Miljöombyte

Hur många gånger har man inte hört att katter trivs bäst hemma och där de är vana vid att vara. Till och med på stadens katthem fick jag en gång höra detta, då jag via dem försökte få hjälp att hitta ett tillfälligt hem till en katt i nöd och en matte som tvingades vistas på sjukhus en längre tid. "Låt katten vara kvar i lägenheten och försök få någon att gå dit och mata den. Katter mår inte bra att flyttas." var vad de sa. Ja, tji fick de, för min snälla mor tog hand om katten under de månader det tog för att matte skulle kunna ta hand om sin katt igen och fann sig alldeles fantastiskt bra tillrätta som innekatt i en lägenhet för en tid.

Enligt min erfarenhet vill jag påstå att katter tycker om miljöombyte. Under alla år vi haft katter har de varje sommar bytt miljö då de följt med på semester utan några som helst problem. Gammelkatten Vilda och Kajsa bodde under ett par veckor på pensionat vid ett tillfälle och stortrivdes. Familjen Bengo är inte annorlunda. De tycker det är toppen att komma till sommarstugan. De blir som små ystra kattungar som tumlar runt i stugan och ska kolla vart enda litet skrymsle. Även Mysak som gjorde sin sommarstugedebut under midsommarhelgen tyckte att det var livat värre. Han kände sig som hemma så fort han klev ur sin kattransport. Så bort med gamla fördomar, för det finns faktiskt många katter som gillar lite förändringar då och då.
 
Hjälpsamma tassar fixar sängen.
Går det bra med vikningen Cassis? undrar mamma Kajsa.

Men Mysak! Du får vila när vi är klara!

Okay, säger Kajsa. Jag ser tydligt härifrån att lakanet inte är
tillräckligt slätt. Gör om och gör rätt pojkar!

Men nu då...får man vila lite nu då?

Dags att pusta ut!

Och så en variant på det gamla "Finn fem fel" - här i varianten "Finn fem katter".

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar